Koncert: „Przyjaciele Brunona”

1474
0
Udostępnij
Kiedy:
marzec 23, 2019@19:00 Europe/Warsaw Strefa czasowa
2019-03-23T19:00:00+01:00
2019-03-23T19:15:00+01:00
Koszty:
Bez opłat

Koncert przyjaciół Brunona Tode. Wystąpią zespoły: my z delty, straty, flór

Brunon Tode – od 6,5 roku brakuje jego charakterystycznej sylwetki na wernisażach, spotkaniach, koncertach. Padł ofiarą bestialstwa i nieudolności. Jego dzisiejsza egzystencja to usilne, bezsłowne próby komunikacji z otoczeniem, z żoną i przyjaciółmi na próżno czekającymi na wiadomość czy za spojrzeniami, ustami usiłującymi formować słowa kryje się po prostu Brunon, czy też ktoś kto chciałby dowiedzieć się kim jest, bo utracił z siebie prawie wszystko. Nie wiemy tego, ale obserwujemy powolny postęp w łamaniu barier bezwładu i izolacji. Wszystko to dzięki troskliwej opiece Grażyny i pomocy przyjaciół, którzy nie szczędzą czasu albo starają się gromadzić środki na kosztowną rehabilitacje, namawiają innych by pomogli.

 Kim jest Brunon Tode, dlaczego jego powrót, za którym tęsknimy jest tak ważny?

Suche fakty powiedzą o studencie architektury na Politechnice Szczecińskiej, który chciał być i został malarzem, w latach 80-tych zdobył renomę jednego z najwybitniejszych twórców Szczecina, miał wiele wystaw indywidualnych i w wielu brał udział, stał się artystą niezwykle popularnym i rozchwytywanym na rynku sztuki. Największy obraz jaki Muzeum Narodowe posiada w swoich zbiorach wyszedł spod pędzla Brunona Tode. Tak było do początku lat 90-tych. Potem wraz z kryzysem przyszły dla malarstwa lata chude. Ale jak powiedział kiedyś Brunon stojąc przed pustą ścianą galerii w BWA na Zamku: artysta pracuje z tym co znajdzie, co ma pod ręką. Z miejsca zaimprowizował instalację używając wyłącznie sprzętu wystawowego. Ta umiejętność wykorzystywania tego co widzi, co go otacza, stała się jego receptą na bycie artystą. A otaczała go przede wszystkim – jak nas wszystkich – informacyjna papka medialnej wrzawy, której nieznośną kakofonię sparodiował, konstruując w kilku wersjach młyn do mielenia informacji, z monitora i trzech kawałków luster. Trafność i celność tej instalacji również zaprowadziła ją do Muzeum. Ale Brunon nie chciał malować obrazów stojących w magazynie, chciał, by były wśród ludzi. Wiele rozdał, niektóre były zbyt wielkie, nie nadawały się do wnętrz kolekcjonerów. Aktywność Brunona nie była natury specjalistycznej. Współtworzył spektakl plastyczno-teatralny, zostawiał swoje piktogramy i konstrukcje jako znaki kolejnych edycji Kontrapunktu, napisał książkę, nakręcił film, zaczął pisać poezje do muzyki i występować z zespołem. I cały czas był obecny – w charakterystycznym czarnym ubraniu, w nieodłącznych lenonkach na nosie, z wyrazem łagodnego sarkazmu na twarzy, znamionującego dystans i tęsknotę. Za czym? Za pierwszą fascynacją młodości, za muzyką lat 60 i 70 – ale nie o muzykę chodziło, tylko o ogród wolności, którym się stała się dla pokolenia późnych lat 60 tych. Rajem zmysłów, nieskrępowanej ekspresji i ekstazy. Brunon wiedział, że świat takiej wolności nie oferuje. Ale sztuka, śpiew, malarski gest – pozwala w niej uczestniczyć choćby przez chwilę. Nie był to jednak świat nieustającej wesołości, ale świat, w którym „śmierć sługą jest w wędrówce”, a życie spala się w kolejnych doznaniach. Zawsze towarzyszył mu cień mrocznej strony. Życie rozwija się i zwija – jest linią umierania. I życie zderzyło go z tą granicą w sposób brutalny i bezwzględny. Motyl i czołg.

Po tej katastrofie Brunon walczy z pochłaniającym go cieniem. Bez naszej pomocy nie zwycięży. Bard niezależności zależy teraz od nas wszystkich. Jest w tym nadal artystą. Jego fascynacja  rzeczami ostatecznymi i przemijalnością znalazła nowy wyraz, który stał się wyzwaniem dla tych, którzy mogą pomóc mu wrócić do światła. 

(Fragmenty wypowiedzi Lecha Karwowskiego dyr. Muzeum Narodowego w Szczecinie)

Dziś Brunon znów maluje. Spontaniczna akcja przyjaciół pozwoliła na sprzedaż jego prac z 2018 r., za co można było kupić kolejne blejtramy, farby, pędzle. Pod koniec 2019 znów zerkniemy na kolejne postępy… trzymamy kciuki!

(Przyjaciele Brunona)

1% dla Brunona

KRS: 0000270809, informacje uzupełniające: Tode, 2052

my z delty

Zespół, a początkowo jako projekt powstał w Szczecinie w sierpniu 2010 roku. Założycielem grupy jest gitarzysta Wojtek WÓJCIK. Jego inspiracje to kultura delty Missisipi,
gdzie spędził kilka lat, ucząc się miejscowej muzyki. Do współpracy zaprosił artystę i plastyka Brunona TODE, który okazał się dla „Delty” znakomitym tekściarzem. Dodatkowo Tode stanął za mikrofonem występując studyjnie w kilku utworach grupy.

Współautorem muzyki i drugim gitarzystą jest Krzysiek SEROCZYŃSKI, a solidną sekcję rytmiczną tworzyli Kuba MAY (perkusja) i Tomek ZIENKOWICZ (tuba). W pierwszej odsłonie zespół wokalnie uzupełniali Waldek KULPA i Daniel BASIŃSKI oraz Mariusz ZARZECZNY, który także gra na harmonijce. Wcześniej z zespołem koncertował i nagrywał studyjnie Michał MITSCHKE (gitara basowa, kontrabas). Projekt my z delty charakteryzował się tym, że oprócz składu podstawowego na koncerty i do studia zapraszani byli goście. Z „Deltą” współpracowali m.in.: „Toscho” Todor TODOROVIC (niemiecki bluesman), Przemek WALICH (Teatr Współczesny), Mario CORDINA i Paweł TKOCZ („Skambomambo”), Marek KAZANA – saxofon.

W szczecińskim „Obladi Studio” powstają studyjne nagrania grupy, tam też została nagrana płyta „autoblues”. Realizacją nagrań zajmuje się Wojtek Wójcik, a masteringiem płyty Grzegorz Piwkowski.

my z delty to już dobrze znany nie tylko szczecińskim fanom bluesa zespół, który w 2013 roku zagrał na Festiwalu Muzycznym im. Ryśka Riedla, na Festiwalu Akustyczeń oraz na wielu przeróżnych koncertach i imprezach. W maju 2013r. nagrali swoją pierwszą płytę „autoblues”, na której znalazło się wiele ciekawych kompozycji, między innymi związanych ze Szczecinem.

my z delty to powrót do prostoty i muzycznych korzeni, gdzie oprócz dźwięków liczy się również tekst, opowieść. Skład grupy to ludzie działający w różnych dziedzinach kultury i sztuki.

nowe brzmienie

Od 2014 roku my z delty to już bardziej zespół niż projekt.

15 i 16 sierpnia 2014 wybrali się na dwa festiwale bluesowe, zagrali w bardzo akustycznym składzie i zostali laureatami obu konkursów. 15 sierpnia na Kodex Blues Festiwal w Słupcy zespół zajął III miejsce, dzień później na Chojnice Blues Festiwal został zdobywcą Grand Prix!!!

13 czerwca 2015 zespół zdobył nagrodę publiczności na festiwalu Łęczyce 2015. 10 czerwca 2017 – III miejsce na festiwalu „Piła czuje bluesa”. W 2018 r. został laureatem II nagrody na XI Festiwal Ścinawski Blues nad Odrą. W 2018 zagrali na Kraśnik Blues Meeting, w tym roku we wrześniu zagrali na Rawa Blues Festival. Do naszych szczecińskich utytułowanych przedstawicieli bluesa jak AFTER BLUES czy Free Blues Band dołączył więc kolejny dobry zespół.

Obecny skład to: Wojciech Wójcik (gitary), Krzysztof Seroczyński (gitary), Tomasz Zienkowicz (tuba), Waldemar Kulpa (wokal), Mariusz Zarzeczny (harmonijka).

https://www.facebook.com/MyZDelty

 straty

Duet STRATY to owoc miłości do GITAR. Fendery Stratocastery brzmią tu akordami uchwyconymi na klonowych i palisandrowych podstrunnicach. Pod nitrocelulozowym lakierem żywo rezonuje olchowe i jesionowe drewno. Sygnał z cewek, delikatnie dobarwiony starannie dobraną kostką, nabiera mocy dojrzewając W PIECACH – między anodami i katodami lamp, by znaleźć swój finał w drgających magnesach alnico. Czyste EMOCJE uzewnętrznione zmianą ciśnienia, poruszonego membraną głośnika. Drżenie materii – MUZYKA.

Duet STRATY to Jarosław (Bondar) i Krzysztof (Seroczyński), a wraz z nimi NA SCENIE wszyscy, z którymi do tej pory dzielili dźwięki, tej muzycznej przygody nazwanej życiem.

 

flór

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych trójka entuzjastów muzyki improwizowanej postanowiła założyć zespół, nadając mu enigmatyczną nazwę FLÓR. Otwarta forma jazzowej ekspresji pozwoliła grupie znaleźć się w wielu ciekawych miejscach, takich jak: Regenbogenfabrik w Berlinie; Mała Akademia Jazzu w klubie Pinokio, „Spotkania Młodego Teatru Okno” w Teatrze Kana w Szczecinie, Przegląd Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie.

Po kilkuletniej przerwie zespół wznowił działalność w oryginalnym składzie, nagrał kolejne utwory, penetrując obszary muzyki jazzowej, bluesowej, folkowej i kameralnej, co dało ciekawą, barwną i smakowitą mieszankę dźwięków.

Krzysztof Seroczyński – gitara, absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu, piewca Muzyki Świata, autor muzyki do spektakli teatralnych (m.in. w Teatrze Kana), recenzował płyty w czasopismach „Audio” i „Jazz Forum”. Grał w zespołach – Kwartet Pasaka, Czarny Kot Jana Sebastiana. Współtworzył widowiska – „Joga i muzyka” oraz „Cisza już zapadła w nas…”, dyrygent Orkiestry Perkusyjnej „Gamelan”, koncertuje w Polsce z bluesową formacją My z Delty.

Tomasz Pikulski – kontrabas, wieloletni współpracownik „Piwnicy przy Krypcie” w Szczecinie, przez kilka lat podstawa basowa zespołu „Dikanda”, z którą nagrał ich pierwszą płytę oraz zdobył I nagrodę oraz nagrodę publiczności na festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja”, I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu „Eurofolk” w Płocku. Jako członek zespołów brał udział w wielu muzycznych i teatralnych wydarzeniach artystycznych, w tym współtworzył spektakl i koncertował z finalistą Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, laureatem III miejsca Festiwalu Piosenki Żydowskiej w Warszawie, brał udział w spektaklu „Piaf” na deskach Teatru Polskiego w Szczecinie oraz „Wybierz Osiecką raz jeszcze” na scenie dla dorosłych Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie, w recitalu „Tango Niezgody” na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu.

Tomasz Andrzejewski – perkusja, absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu, współpracownik Filharmonii Szczecińskiej, zespołu „Camerata Nova”, Orkiestry „Academia”, tworzył sekcję rytmiczną wielu spektakli w złotych latach „Piwnicy przy Krypcie”, brał udział w Ogólnopolskim Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu oraz koncertował wraz z laureatem III miejsca Festiwalu Piosenki Żydowskiej w Warszawie, twórca wielu kompozycji dla zespołu FLÓR, autor tomiku wierszy nigdy nie wydanego…

Wstęp wolny

Udostępnij

Dostępność cyfrowa