10.06. / eleWator 35 / Piotr Michałowski / Karol Samsel / Czwartki Literackie „13 Muz”

640
0
Udostępnij
Kiedy:
czerwiec 10, 2021@19:00 Europe/Warsaw Strefa czasowa
2021-06-10T19:00:00+02:00
2021-06-10T19:15:00+02:00

10.06.2021 czwartek g. 19:00

Promocja 35. numeru szczecińskiego kwartalnika literacko-kulturalnego eleWator pt. „Cyprian Kamil Norwid”. Spotkanie z Piotrem Michałowskim i Karolem Samselem, promocja tomu poetyckiego Piotra Michałowskiego „Dzień jest wierszem, świat kolorem” oraz poematu Karola Samsela „Autodafe 4”.

Prowadzenie: Damian Romaniak

eleWator jest pismem, w którym oprócz najnowszej prozy i poezji uznanych i debiutujących autorów, mieszkających w Polsce oraz za granicą, znaleźć można teksty literackie przetłumaczone na język polski, szkice o literaturze i jej najwybitniejszych twórcach, a także eseje, felietony i recenzje. Kwartalnik jest miejscem dyskusji, polemik i platformą ożywczej wymiany poglądów. Dzięki stałym współpracownikom z Dublina, Kijowa, Londynu, Paryża i Nowego Jorku, eleWator ma charakter globalny, a także interdyscyplinarny. Wiele uwagi poświęca bowiem najnowszym światowym działaniom artystycznym omawianym w działach filmu, muzyki, sztuk plastycznych i architektury oraz teatru. Kwartalnik, którego wydawcą jest Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy jest pismem szczególnym, bowiem punktem odniesienia do wszystkich decyzji formalnych, redakcyjnych i konceptualnych, jest dziedzictwo Autora „Prozaicznych początków”.

eleWator ukazuje się dzięki wsparciu Miasta Szczecin oraz Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania.

Piotr Michałowski (ur. w 1955 r. w Bydgoszczy) – poeta, eseista, literaturoznawca, krytyk literacki i teatralny. Mieszka w Szczecinie. Wydał m.in. tomy wierszy: „Poemat w czerwieni” (1984, w drugim obiegu), „Powidok powietrza” (1994), „Li(me)ryczny plan Szczecina” (1998), „Za czarnym wielokropkiem…” (1999), „Głosem prawie cudzym. Z poezji okołokonferencyjnej” (2004), „Rytmy, albo wiersze na czas” (2007), „Pierwowzory i echa. Od Kochanowskiego do Barańczaka” (2009), „Cisza na planie” (Forma 2011), „Dzień jest wierszem, świat kolorem” (DK „13 Muz” / Forma 2021); poemat: „Zaginiony w kreacji” (Forma 2018) oraz książki naukowe: „Miniatura poetycka” (1999), „Granice poezji i poezja bez granic” (2001, 2003), „Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej” (2008), „Mikrokosmos wiersza. Interpretacje poezji współczesnej” (2012), „Narożnikowo, centralnie, pogranicznie. Szkice szczecińskie i europejskie” (Forma 2014), „Z narożnika mapy” (FLiHB 2017). Jego opowiadania znalazły się w antologiach współczesnych polskich opowiadań: „2014” (Forma 2014), „2017” (Forma 2017) i „2020” (Forma 2020).

Karol Samsel (ur. w 1986 r.) – poeta, krytyk literacki, filozof, doktor habilitowany nauk humanistycznych. Adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu i kierownik Pracowni Historii Dramatu 1864-1939 Wydziału Polonistyki UW, doktorant w Instytucie Filozofii i Socjologii UW oraz członek Polskiego Towarzystwa Conradowskiego. Laureat nagrody imienia Władysława Broniewskiego (2010) i zdobywca statuetki imienia Wandy Karczewskiej (2011). Redaktor działu esejów i szkiców w kwartalniku literacko-kulturalnym „eleWator”. Mieszka w Ostrołęce. Na podstawie materiału korespondencyjnego Seweryna Pollaka z Muzeum Literatury imienia Adama Mickiewicza opracował edycję Listów do Seweryna Wandy Karczewskiej. Wydał m.in. tomy wierszy: „Dormitoria” (2011), „AltissimumAbiectum” (2012), „Dusze jednodniowe” (2013), „Więdnice” (Forma 2014), „Prawdziwie noc” (Forma 2015), „Jonestown” (Forma 2016), „Z domami ludzi” (2017); poematy: „Autodafe” (Forma 2018), „Autodafe 2” (Forma 2019), „Autodafe 3” (Forma 2020), „Autodafe 4” (Forma 2021); tom ekfraz: „Mistrzowie francuskiej szkoły barbizońskiej” (2019); monografię: „Norwid – Conrad. Epika w perspektywie modernizmu” (2015) oraz zbiór tekstów: „Inwalida intencji. Studia o Norwidzie” (2017). Na www Formy prowadzi blog „Notes Karola Samsela” – http://www.wforma.eu/notes-karola-samsela.html.

„Dzień jest wierszem, świat kolorem”
Piotr Michałowski najpierw w swoich ekfrazach odsłania zagadki malarstwa. Nie rozwiązuje ich raz na zawsze. Znajduje się jednocześnie na zewnątrz i wewnątrz obrazów. Malarskie sensy wciąż się przesuwają i odsuwają. Wyzwala się dramatyzm patrzenia-przeżywania-poznawania. Poeta przekracza „(b)ramy”. Przenikając do środka malarskich przedstawień, uczestniczy w ich estetycznym misterium. Jak widzimy i czytamy, artysta niezależnie od środków, jakimi operuje, jest skazany „na ciągłe otwieranie oczu tajemnicy”.

W kolejnych ciągach wierszy poeta rozlicza się ze swoją epoką, dzielącą się na okres Polski Ludowej, transformacji ustrojowej, a wreszcie pandemii. Michałowski przypomina się jako mistrz miniatur lirycznych. Odsłania swój sceptycyzm: „Póki trwa moja przyszłość, zawsze będę tracił”. Ale wciąż wierzy w czytelnika. Zaprasza do współuczestnictwa w świecie sztuki słowa atakowanym przez nicość – Zbigniew Chojnowski.

„Dzień jest wierszem, świat kolorem” współfinansowany jest ze środków Miasta Szczecin.

„Autodafe 4”
Poemat Karola Samsela to walka przypadku z konstrukcją. Przypadek rozrywa ciągi składniowe i myślowe. Sama materia poematu jest niezwykle różnorodna – cytaty z wielu sfer kultury (od popularnej do teologicznej) obrazują fascynacje poety całą złożonością dzisiejszego tekstowego wszechświata. Panuje tu destrukcja i piętrzące się nad nią destrukcje destrukcji, a między szczelinami tych pięter – dziennik życia i dziennik lektur – chwilami ekstatyczny i natchnieniowy, chwilami monotonny. Te para-dziennikowe warstwy egzystencjalnej wiarygodności starają się być spoiwem, a raczej wypróbowują, czy egzystencja piszącego poemat „ja” takim spoiwem może się stać. Po lekturze tej rozszarpywanej emocjami i zastygającej w kontemplacjach całości ma się wrażenie dążenia do summy: uświadomionej niemożliwości jej uzyskania i, jednak, rozpaczliwego do niej dążenia – Piotr Matywiecki.

Miejsce: Sala Kominkowa

Wstęp wolny – ograniczona liczba miejsc / www.bilety.fm

W związku z obostrzeniami dot. epidemii koronawirusa liczba miejsc na wydarzenia w Domu Kultury „13 Muz” jest ograniczona. Bilety oraz wejściówki (także na wydarzenia bezpłatne) są dostępne na stronie: www.bilety.fm i w punktach stacjonarnych biletów: Zamek Książąt Pomorskich, mały dziedziniec, wejście „I” oraz CIT – Centrum Informacji Turystycznej, pl. Żołnierza Polskiego 20 (szklany pawilon w Alei Kwiatowej).

Aby wziąć udział w wydarzeniu prosimy o pobranie, wydrukowanie, wypełnienie i podpisanie oświadczenia uczestnika wydarzenia oraz o zapoznanie się z regulaminem. Dokumenty są dostępne na naszej stronie www.13muz.eu. Dziękujemy uprzejmie!

Wydarzenie na FB

Link do wejściówek

Udostępnij

Dostępność cyfrowa