Międzynarodowy Dzień Teatru

1222
0
Udostępnij
Kiedy:
marzec 27, 2019@11:00 – 21:00 Europe/Warsaw Strefa czasowa
2019-03-27T11:00:00+01:00
2019-03-27T21:00:00+01:00
Koszty:
Bez opłat

Dom Kultury „13 Muz” włącza się do obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru z uwagi na wieloletnią tradycję teatralną towarzyszącą szczecińskim Muzom. Dzień Teatru ustanowiono w czerwcu 1961 roku podczas 9. światowego kongresu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (International Theatre Institute – ITI) w Helsinkach, działającego pod auspicjami UNESCO. Dzień obchodów ustalono na 27 marca, w rocznicę otwarcia Teatru Narodów (Theatre of Nations) w Paryżu.

Program:

  • 11.00 – Niezobowiązujące konfrontacje teatralne…

… przybliżające zagadnienia teatralne m.in. dotyczące metod Konstantego Stanisławskiego, czy Jerzego Grotowskiego. Różnorodność gry aktorskiej i pracy nad postacią skonfrontujemy w oparciu o teksty polskich autorów: Józefa Tischnera czy Jerzego Pilcha, ale nie tylko. Tematy zagadnień teatralnych w oparciu o własne doświadczenia z teatrem Tomaszewskiego, Grotowskiego czy Grzegorzewskiego poprowadzi i zaprezentuje Adam Zych.

Adam Zych – obecnie aktor Teatru Polskiego,  współpracował z Teatrem Współczesnym i Teatrem Krypta przy Zamku Książąt Pomorskich, aktorstwa uczył się we Wrocławiu, gdzie szczególny wpływ wywarły teatry pantomimy Tomaszewskiego czy teatr laboratorium Grotowskiego. W Szczecinie zagrał m.in.: Biezsiemienowa w „Mieszczanie” Maksyma Gorkiego, Kapitana w „Indyku”  Sławomira Mrożka, Księcia Konstantego w „Kordianie” Juliusza Słowackiego, Piłata w „Mistrzu i Małgorzacie” Michaiła Bułhakowa, Carla w „Serenadzie” Lanforda Wilsona, Nerona w „Teatrze czasów Nerona i Seneki” Edwarda Radzińskiego, Bacha w „Kolacji na cztery ręce” Paula Barza, Astona w „Dozorcy” Harolda Pintera, Sędziego śledczego w „Zbrodni z premedytacją” Witold Gombrowicza, Feuerbacha w „Ja, Feuerbach” Tankreda Dorsta, Nosa, Gospodarza w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego, Cześnika w „Zemście” Aleksandra Fredry u Janusza Józefowicza.
Przez wiele lat współpracował z teatrami w całej Polsce oraz ze znaczącymi ludzi teatru jak Jan Banucha, Ryszard Major, Adam Opatowicz, Anton Malikow, Andrzej Rozhin, Philipe Boehm, Zygmunt Duczyński, Henryk Tomaszewski, Maciej Prus, Jerzy Grzegorzewski, Andrzej Chrydzewicz, Wiesław Górski, Igor Przegrodzki. Adam Zych chętnie współpracuje z młodzieżą. Prowadzi warsztaty teatralne z młodzieżą z XIII LO, gdzie opiekę pedagogiczną sprawuje p. Wioleta Świtała.

  •  18:00 – Teatr Boscha – spektakl „Znikanie”

Jest to spektakl opowiadający o próbie teatralnej, poprzez który artyści starają się przybliżyć widzom postać wybitnego, ale mało znanego kompozytora polskiego – Tomasza Sikorskiego (19.05.1939 – 12.11.1988). Scenariusz powstał na motywach utworu Marty Sokołowskiej pt. „Holzwege” (Dialog nr 11, 2015 r.) Tomasz Sikorski studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie kompozycję oraz fortepian w latach 1956 – 1963, uczył się także w Paryżu (1965 – 1966). W 1962 r. zadebiutował jako pianista na festiwalu „Warszawska Jesień”. W 1967 r. założył zespół „Ad novum”, równocześnie występował jako solista grając przede wszystkim własne utwory. Po raz ostatni wystąpił publicznie podczas pierwszego polskiego wykonania „Hymnos” na „Warszawskiej Jesieni” w 1981 r. We wczesnych utworach eksperymentował z niekonwencjonalnymi sposobami gry i śpiewu, w poszukiwaniu nowych brzmień (sonoryzm). Wkrótce w jego muzyce objawiły się cechy minimalizmu – powtarzanie współbrzmień lub motywów i długo wytrzymywane dźwięki. Tak skomponowany jest utwór „Holzwege”. Skrajny pod tym względem jest utwór „Samotność dźwięków”, który tworzy jeden dźwięk. Uważany za pierwszego polskiego minimalistę Sikorski stał się w latach 90’ postacią niemal kultową w środowiskach młodzieży zainteresowanej nowoczesną muzyką. W spektaklu usłyszymy fragmenty trzech utworów Tomasza Sikorskiego: „Widok z okna oglądany w roztargnieniu”, „Holzwege” oraz „Hymnos”. Występują: Lidia Grabikowska, Dorota Łubińska, Iwona Baran, Józef Leszek Wiśniewski, Ryszard Lasota, Michał Baranowski, Radosław Wrzesiński, Patryk Adamczyk, Mateusz Busłowski. Scenariusz i reżyseria: Teresa Ciborska. Wstęp wolny

  •  19:30 – Teatr Brama z Goleniowa – spektakl „Moja gra” oraz spotkanie z Danielem Jacewiczem i twórcami Teatru Brama.

Występuje: Nastia Miedviedieva. Reżyseria: Daniel Jacewicz. Czas trwania: 60 minut. Każdy ma jakąś grę, zabawę, która go inspiruje. Monodram w wykonaniu Anastazji Miedviedievy jest słodko-gorzką grą z własnym życiem, postanowieniami i celami. Świadomość własnych problemów staje się faktem sztuki. Nabierzmy dystansu i zobaczmy swoje cudowne ułomności. Nasz raj nie musi być smutny. Nie wszystko musi być poważne. Każda gra ma swoje zasady. Jest tylko pusta przestrzeń i my, ci którzy grają. Warto zagrać, by zmienić perspektywę. Spektakl „Moja gra” jest autorską wypowiedzią, która w zabawny i lekki sposób opowiada o trudach wyborów. Jest to wyjątkowe i zwyczajne spotkanie reżysera i aktorki, spotkanie doświadczeń i wrażliwości dwójki ludzi. Premiera spektaklu odbyła się w styczniu tego roku. W monodramie „Moja gra” wystąpiła Nastia Miedviedieva, Ukrainka od kilku lat związana z goleniowską sceną.

Daniel Jacewicz – reżyser teatralny, aktor i animator kultury, szef Teatru Brama w Goleniowie, ostatnio otrzymał prestiżowy tytuł Kulturysta Roku 2018, przyznawany w plebiscycie słuchaczy przez „Radiowy Dom Kultury” Programu Trzeciego Polskiego Radia. Wyróżnienie to przyznane zostało głównie za festiwal „Ludzka Mozaika” w Goleniowie, sumę wielu działań Teatru Brama, założonego przez Daniela Jacewicza w 1996 r., za pracę teatralną włączającą lokalną społeczność, działania pobudzające do aktywności mieszkańców i budujące kapitał kulturowy. Za siłę i konsekwencję w tworzeniu wspólnoty, nie tylko artystycznej.

Wstęp wolny

Udostępnij

Dostępność cyfrowa