27.10. / Kazimierz Kyrcz Jr / „eleWator. antologia 2012-2021. proza” / „City 5. Antologia polskich opowiadań grozy” / „Punk Ogito” / Czwartki Literackie „13 Muz” / Szczeciński Przegląd Literacki „Forma”, edycja 82

609
0
Udostępnij
Kiedy:
październik 27, 2022@19:00 Europe/Warsaw Strefa czasowa
2022-10-27T19:00:00+02:00
2022-10-27T19:15:00+02:00

27.10.2022 czwartek g. 19:00

Spotkanie z Kazimierzem Kyrczem Juniorem w ramach premiery i promocji książki „eleWator. antologia 2012-2021. proza” oraz promocja książki „City 5. Antologia polskich opowiadań grozy” i tomu poetyckiego „Punk Ogito”

Prowadzenie: Damian Romaniak

„eleWator. antologia 2012-2021. proza”
Sporą stratą, a nawet swego rodzaju „opuszczeniem w lekturze”, byłoby nie dostrzec dobrze przemyślanego, wieloaspektowego bogactwa kryjącego się za antologią prozatorską ostatniej dekady promowaną marką kwartalnika literacko-kulturalnego „eleWator”, a także autorytetem szczecińskiej Fundacji Literatury imienia Henryka Berezy. W mojej opinii nie ma w tej selekcji przypadku. Polifonia form, którą zastajemy na kartach niniejszej antologii – nieoczywista, lecz wyczuwalna – jest zasługą wieloletniej konsekwentnej strategii publikacyjnej kwartalnika. To nie tylko przegląd stylistyk, retoryk, szkół pisania nawet, to również dokument pewnych istotnych przemian twórczych obecnych w prozie polskiej lat 2012-2021, zwłaszcza w cieniu niszy, bo to do artystów szeroko pojętej niszy pisarskiej kwartalnik „eleWator” wykazywał od samego początku największą skłonność. Melancholijny Bawołek, wiwisekcyjna Kucharska, odrażająco-fascynujący Kyrcz Junior, feminopacyfizm Lech czy groteskowo-awanturniczy Muszer (i wielu innych), to nie tylko ważne azymuty tej wyjątkowej antologii, lecz także dokumenty gromadzącego się wokół „eleWatora” płodnego ożywienia i twórczego fermentu – Karol Samsel.

Książka współfinansowana ze środków Miasta Szczecin.

„City 5. Antologia polskich opowiadań grozy”
Miasto,
będące czy to murem, czy to ciałem, jest pełne paradoksów. Tym bardziej czytelnych, im lepiej skonfrontowanych ze współczesną kulturą i jej dyskursami. Metropolie są terytoriami wielkich możliwości i nadziei, dotkliwych rozczarowań i bolesnych upadków, bywają miejscem naznaczonym anonimowością, gdzie można zniknąć, dać się pochłonąć bez pozostawienia tropu, są też jednocześnie domeną wszelkiej maści Wielkich Braci, przestrzenią, w której nie sposób umknąć kamerom, ciekawskim ludzkim oczom czy karzącym rękom władzy. Jestem przekonana, że to jedna z przyczyn, dla których seria „City” jest ponadczasowo oryginalna – bo podąża za przeobrażającymi się paradoksami, mierząc się każdorazowo nie tylko z imaginarium artystycznych konceptów miasta, lecz i z polemikami właściwymi współczesności. To właśnie sprawia, że „City” w każdej ze swych odsłon ma do zaoferowania nowe pomysły, nowe dylematy, nowe lęki i nową wrażliwość na konkretną tematykę, mimo że leitmotiv pozostaje niezmienny – Ksenia Olkusz.

„Punk Ogito”
Jest w „Punku Ogito” Kazimierza Kyrcza jakaś głęboko wkorzeniona w całość tego projektu potrzeba uczciwego „zbójectwa” – nie tyle nawet burzenia, co podmywania systemów. Punktem wyjścia staje się tutaj najsłynniejsza persona liryczna wierszy Zbigniewa Herberta, zdecydowanie najbardziej sugestywna i najsilniej określona w przestrzeni całego poetyckiego polskiego wieku XX. Kyrcz jednak nie dąży do jej strawestowania, raczej – do osłabiającej kontynuacji, być może nawet indyferentyzacji jej silnego, zintelektualizowanego charakteru. Mówiąc o niej, mówi o sobie, wskazując peryferyjną – nie mniej istotną niż ta cogitańska – odnogę przemian, która stała się jego udziałem. Punk Ogito oraz Pan Cogito to współczesny układ zapożyczeń: związek luźniejszy, swobodniejszy, dający pole wyobraźni. Jest takim z określonych powodów: persona liryczna Kyrcza musi bezwzględnie żyć swoim „małym życiem”, nigdy nie przestając nazbyt długo w cieniu ciała potężnego „gospodarza” – Karol Samsel.

 Kazimierz Kyrcz Jr (ur. w 1970 r.) – prozaik, redaktor, scenarzysta. Mieszka w Krakowie. Tłumaczony na angielski, niemiecki, rosyjski, czeski i słowacki. Na podstawie opowiadania napisanego z Łukaszem Śmiglem powstał film „Head to Love” wyreżyserowany przez Vana Kassabiana. Jego opowiadania znalazły się w licznych antologiach, m.in.: „City 1” (Forma 2009), „City 2” (Forma 2011), „City 3” (Forma 2016), „2017” (Forma 2017), „City 4” (Forma 2018), „Tarnowskie Góry kryminalnie” (2021), „Tarnowskie Góry fantastycznie 3” (2021), „Iron Tales. Blood Brothers” (2021), „City 5” (Forma 2022). Współautor zbiorów opowiadań: „Piknik w piekle” (2004), „Horrorarium” (2006), „Twarze szatana” (2009), „Chory, chorszy, trup” (2011), „Lek na lęk” (2011), „Groźby” (2021) oraz powieści: „Siedlisko” (2009), „Koszmar na miarę” (2010), „Efemeryda” (2011), „Wojna świrów” (2014). Autor zbiorów opowiadań: „Femme fatale” (Forma 2015), „Okruchy mroku” (2017); powieści: „Podwójna pętla” (2013, 2022); cyklu powieściowego, w skład którego wchodzą: „Dziewczyny, które miał na myśli” (2017), „Chłopcy, których kochano za mocno” (2020), „Kobiety, które nienawidzą” (2020), „Mężczyźni w potrzasku” (2020) oraz tomu poetyckiego „Punk Ogito” (FORMA 2021).

Miejsce: Sala Kominkowa

Wstęp wolny

Wydarzenie na FB

Udostępnij

Dostępność cyfrowa