24.09. / Czwartki Literackie „13 Muz” – eleWator 33 / Andrzej Ballo / Piotr Michałowski
24.09.2020 czwartek g. 19:00, wstęp wolny
W związku z obostrzeniami dot. epidemii koronawirusa liczba miejsc na wydarzenia w Domu Kultury „13 Muz” jest ograniczona. Bilety oraz wejściówki (także na wydarzenia bezpłatne) są dostępne na: www.bilety.fm
Aby wziąć udział w wydarzeniu prosimy o pobranie i wydrukowanie oświadczenia uczestnika wydarzenia oraz o zapoznanie się z regulaminem. Dziękujemy uprzejmie!
Promocja 33. numeru szczecińskiego kwartalnika literacko-kulturalnego eleWator, pt. „Chiny”. Spotkanie z Andrzejem Ballo i Piotrem Michałowskim / promocja prozy Andrzeja Ballo „Made in Roland” oraz antologii polskich współczesnych opowiadań „2020”.
Prowadzenie: Damian Romaniak
eleWator jest pismem, w którym oprócz najnowszej prozy i poezji uznanych i debiutujących autorów, mieszkających w Polsce oraz za granicą, znaleźć można teksty literackie przetłumaczone na język polski, szkice o literaturze i jej najwybitniejszych twórcach, a także eseje, felietony i recenzje. Kwartalnik jest miejscem dyskusji, polemik i platformą ożywczej wymiany poglądów. Dzięki stałym współpracownikom z Dublina, Kijowa, Londynu, Paryża i Nowego Jorku, eleWator ma charakter globalny, a także interdyscyplinarny. Wiele uwagi poświęca bowiem najnowszym światowym działaniom artystycznym omawianym w działach filmu, muzyki, sztuk plastycznych i architektury oraz teatru. Kwartalnik, którego wydawcą jest Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy jest pismem szczególnym, bowiem punktem odniesienia do wszystkich decyzji formalnych, redakcyjnych i konceptualnych, jest dziedzictwo Autora „Prozaicznych początków”.
eleWator ukazuje się dzięki wsparciu Miasta Szczecin oraz Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Andrzej Ballo – (ur. w 1964 r.) – poeta, prozaik, dramaturg, scenarzysta i autor tekstów piosenek. Mieszka od urodzenia w Lidzbarku Warmińskim. Wiersze, opowiadania i felietony publikował m.in. w: eleWatorze, „LaRiviście”, „Last and Found”, „Migotaniach-Przejaśnieniach”, „Pograniczach”. Jako gitarzysta akompaniuje Annie Jurksztowicz, dla której napisał słowa piosenek wydanych na płycie „Poza czasem. Muzyka duszy” (2014). Wiersze Andrzeja Ballo śpiewa też Monika Lidke na płycie „Gdyby każdy z nas” (2017). Jego dramat „Wszystko przez Judasza” (2015) został wyreżyserowany przez Stefana Friedmana i Piotra Szwedesa. Wydał tomy wierszy: „Anonse i przepowiednie” (2011), „Wiersze algebraiczne” (2011), „Wiersze napisane” (2011), „Niebawem” (2012), „Wierszem” (2012), „Lubię to!” (2013), „Zapewne” (2014), „Zaiste” (2014), „Wiersze kolejne” (2015), „Ballo Amoroso. Wiersze z miłości” (2015), „Komukolwiek” (2015), „Owszem” (2016), „Poniekąd” (2016), „Onegdaj” (2018) oraz powieści: „Dowód ontologiczny” (2017), „Made in Roland” (FORMA 2020). Jego opowiadania znalazły się w antologiach współczesnych polskich opowiadań „2017” (FORMA 2017) i „2020” (FORMA 2020).
Piotr Michałowski – (ur. w 1955 r. w Bydgoszczy) – poeta, eseista, literaturoznawca, krytyk literacki i teatralny, współzałożyciel i redaktor Szczecińskiego Dwumiesięcznika Kulturalnego „Pogranicza”, w Wydawnictwie FORMA redaktor serii TABLICE. Mieszka w Szczecinie. Wydał m.in. tomy wierszy: „Poemat w czerwieni” (1984, w drugim obiegu), „Powidok powietrza” (1994), „Li(me)ryczny plan Szczecina” (1998), „Za czarnym wielokropkiem…” (1999), „Głosem prawie cudzym. Z poezji okołokonferencyjnej” (2004), „Rytmy, albo wiersze na czas” (2007), „Pierwowzory i echa. Od Kochanowskiego do Barańczaka” (2009), „Cisza na planie” (FORMA 2011), poemat: „Zaginiony w kreacji” (FORMA 2011) oraz książki naukowe: „Miniatura poetycka” (1999), „Granice poezji i poezja bez granic” (2001, 2003), „Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej” (2008), „Mikrokosmos wiersza. Interpretacje poezji współczesnej” (2012), „Narożnikowo, centralnie, pogranicznie. Szkice szczecińskie i europejskie” (FORMA 2014), „Z narożnika mapy” (2017). Jego opowiadania znalazły się w antologiach współczesnych polskich opowiadań: „2014” (FORMA 2014), „2017” (FORMA 2017) i „2020” (FORMA 2020).
„Made in Roland”
To nie jest ani pieśń o Rolandzie, ani spowiedź syna marnotrawnego. To świadectwo niezwykłej relacji, jaka łączyła syna-poetę i ojca-architekta. Rozmowa o życiu, poezji, kobietach, pełna aluzji, czasem tylko wyrafinowana, częściej dosadna. Bardzo polecam (Ałbena Grabowska).
Zapewniam, że ta książka nie wyrządzi czytelnikom żadnej krzywdy. Dowcip, intelektualny pazur, cięte riposty, trafność obserwacji – to charakterystyczne cechy pisarstwa Andrzeja Ballo (Alicja Węgorzewska).
Zadziorność i błyskotliwość Andrzeja Ballo stylistycznie lokują go między Charlesem Bukowskim a Oskarem Wilde’em, charakterologicznie między Villonem a Caravaggiem, mentalnie między pierwszą a ostatnią kartką jego książek. Nie da się przy tym zasnąć (Anna Jurksztowicz).
Antologia współczesnych polskich opowiadań „2020”
Trzydzieści jeden opowiadań napisanych przed marcem 2020 roku. Zbiór wielogłosowy, a przede wszystkim różnorodny tematycznie i stylistycznie. Zderzają się tutaj: działanie i bierność, ruch i pasywność – zawieszone w ciągłej walce. Po której stronie stanąć? Które wyjście uchroni od nadchodzącej katastrofy? Czy katastrofa to tylko gra naszej wyobraźni? A może jednak nie ma się czym martwić?
Podczas lektury antologii „2020” zadamy nie tylko powyższe pytania, lecz także te o sprawczość literatury. Być może nie uda się odpowiedzieć na żadne z nich, a być może jedynie pogłębimy swoje wątpliwości. Pewne jest natomiast, że z tego starcia nie wyjdziemy nienaruszeni (Maciej Libich).
Wydarzenie na FB